20-JARIG JUBILEUM

Hippolytushoef – De kroon in het logo van Schildersbedrijf S. de Koning & Zns verwijst niet alleen naar de naam van het bedrijf, het impliceert ook waar deze schilders voor staan: vakwerk afleveren van koninklijke allure. In april 2020 bestond het florerende schildersbedrijf twintig jaar. Hoog tijd dus voor een terug- en een vooruitblik.

Het familiebedrijf zelf, wil het jubileum ook niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Thuis aan de Belt, aan de eettafel, halen Simon de Koning, zijn vrouw Wendy en hun zoons Stan en Stef (beide ook in het bedrijf actief) herinneringen op aan de twintig jaar die voorbij zijn gevlogen. Vader Simon neemt het voortouw in het gesprek en gaat terug naar de tijd dat hij zelf nog leerling schilder was. Bevlogen vertelt hij over de tijd dat hij op zijn 17e op de oude Rijkswerf in Den Helder terecht kwam nadat hij zijn LTS diploma gehaald had.

 

Daarna maakte hij de overstap naar schildersbedrijf Rotgans uit Den Oever waar hij tien jaar gewerkt heeft. In deze periode heeft hij heel veel opgestoken van collega Teun Stigter. Die fijne kneepjes van het vak probeert hij tot de dag van vandaag weer over te brengen op zijn zoons en personeel.

De allround schilder, die al in een vroeg stadium alle diploma’s en certificaten gehaald had voor het schildersvak, wilde echter graag voor zichzelf beginnen en dat gebeurde uiteindelijk ook. Al was het gekozen moment in het jaar 2000 verre van ideaal. Door een hartstilstand tijdens een zaalvoetbalwedstrijd, waardoor hij een tijdelijke hersenbeschadiging opliep, kon de schilder voor langere tijd moeilijk lezen en schrijven.

Toch zette de wilskrachtige De Koning zijn plannen door. “Als ik er nu op terugkijk, was dat een spannende tijd met mijn broze gezondheid waarbij ik in mijn eentje ook nog hele lange dagen maakte. Mede door de enorme steun van Wendy en de stimulerende woorden van mijn schoonvader, Nan Koorn, heb ik het toch door kunnen zetten.”

‘Simon Ladder’

De hartritmestoornissen is iets waar De Koning tot op de dag van vandaag rekening mee dient te houden. Maar het gaat hem lichamelijk naar eigen zeggen redelijk goed. Temeer omdat hij nu veel van zijn taken kan overdragen aan zijn beide zoons Stan en Stef die respectievelijk in 2010 en 2012 in het bedrijf zijn gekomen en ook alle benodigde schildersvakpapieren hebben behaald.
Het bedrijf is nu uitgegroeid tot een bloeiende onderneming van zes vaste medewerkers. Afgelopen januari – normaal gesproken de stilste tijd in het jaar – stonden er zelfs acht man op verschillende klussen van De Koning. Daarnaast is het wagenpark en het overige materiaal als ladders en steigers ook verveelvoudigd in de loop der jaren.

‘Simon Ladder’ noemden de jongens van bouwbedrijf Hagendoorn me toen ik net voor mezelf begonnen was. Van het vakantiegeld van mijn toenmalige werkgever kocht ik twee trappen en drie ladders en een Daihatsu Hi Jet bedrijfsautootje. Hoe klein het autootje ook was, al mijn schildersspullen pasten er in- en erop. De mensen zagen altijd eerst een paar ladders voorbij komen en ontdekten pas op het laatste moment dat daar ook nog een auto onder zat die slechts 60 km reed en bij stormweer gevaarlijk alle kanten op zwenkte” vertelt Simon de Koning lachend.

Niet alleen qua materialen en personeelsbezetting is het bedrijf flink veranderd. De Koninkjes beamen ook dat er op vele ander vlakken veel veranderd is in de schildersbranche. Stan de Koning; “De verf die tegenwoordig vervaardigd wordt maakt het mogelijk om veel langer door te schilderen in de buitenlucht. Je bent dus minder afhankelijk van het weer en daar kan je de planning beter op aan passen.”

De planning van de klussen, maar ook het uit calculeren van de werkzaamheden wordt gedaan door broer Stef. Net als Stan staat hij graag op de ladder of steiger, maar hij vindt het ook fijn dit af te wisselen met kantoorwerk.
Stef hierover ”Het hele proces van werk voorbereiden tot aan het uiteindelijke eindresultaat vind ik een mooie combinatie. Mensen onderschatten het schildersvak nog wel eens want er komt veel meer bij kijken dan alleen een kwast vast houden. Omdat de klanten in tegenstelling tot voorheen, zo snel mogelijk geholpen willen worden, is een goede voorbereiding en calculatie een must. Hoe beter je iets voorbereidt, hoe hoger de kwaliteit van het eindproduct. Zowel de klant als ons bedrijf komt op deze manier ook niet voor vervelende verrassingen te staan.”

Adviseren

De klant is ook op andere vlakken een stuk mondiger geworden, ondervinden de mannen van De Koning. Zo kunnen potentiële klanten veel op internet terugzoeken tegenwoordig. Stef de Koning ziet dit allerminst als een belemmering. ”Dit is juist een positieve ontwikkeling. Met elkaar zorg je ervoor dat de kwaliteit naar een hoger plan getild wordt. We adviseren de klanten ook waar mogelijk. Een Voorbeeld: we schilderen bij binnen werkzaamheden met kwalitatief hoog aangeschreven waterdragende verf. We geven dan als tip mee om de luchtvochtigheid hoog te houden door ramen open te zetten en de kachel naar de 17 graden te brengen. Zo bereik je een optimaal resultaat.”

Het schildersbedrijf dat zijn werkterrein vooral in de kop van Noord Holland heeft, doet ook schilders gerelateerde werkzaamheden zoals behangen, spuiten en glaszetten. Simon de Koning zegt blij te zijn met de diversiteit van de werkzaamheden en met de medewerkers Bram, Rob en Fouad die momenteel in loondienst zijn. “Ze zijn allemaal gecertificeerd schilder of leren daarvoor en het zijn gelukkig geen blaaskaken want daar houden we niet van. Wel zijn ze vriendelijk en klantgericht. En dat komt goed uit want ze zijn het visitekaartje van het bedrijf.” Stef vult aan: “Qua personeel en materialen kunnen we steeds meer klussen aannemen maar dit moet niet ten kosten gaan van de kwaliteit. We willen duurzaam verder groeien met gediplomeerd personeel.”

Om de goede harmonie in het schildersteam in stand te houden, wordt elke werkweek afgesloten met een verdiend potje bier. Als het aan De Koning senior ligt, komen er binnenkort ook korte werkbesprekingen bij, om nog beter op elkaar ingespeeld te zijn. Naast de schilderswerkzaamheden heeft het bedrijf ook een beetje een maatschappelijke functie. Het bedrijf is ook betrokken bij het verenigingsleven Met name bij v.v. Succes waar ze shirt- en bordsponsor van zijn en waar Stef en Stan ook in het eerste spelen. Maar ze sponsoren onder meer ook een volleybalteam en een roeiteam. Op hun beurt plukt het schildersbedrijf middels deze reclame hier weer de vruchten van in de vorm van extra opdrachten.